Den moderne medieverden har gjort det muligt for alle mennesker at melde sig ind i nyhedsstrømmen med deres egne historier. Det er ret enkelt selv at lave en podcast – du behøver blot at kunne optage din stemme og lægge dine udsendelser ud på de sociale medier. Her afgør din målgruppe, om du skal blive en succes eller ej, men får du trykket på de rigtige knapper, har du alle muligheder for at skabe opmærksomhed og dermed også lægge grunden til succes. En succes, der måske endda kan blive så stor, at du kan leve af den.
Du skal vide, at du melder dig ind i et konkurrencepræget marked, for det er et hav af podcasts at vælge mellem, og det gælder både danske og udenlandske.
Børnemode er populært
Har du selv børn i førskole- og skolealderen, så kunne det være oplagt at kaste dig ud i at lave en podcast om børnetøj og børnemode. Inspiration til dine udsendelser kan du finde på den omfattende webshop kidsbrandstore.dk, hvor du både kan købe tøj til dine børn, og ose rundt for at se, hvad de ellers tilbyder børn og unge, der gerne vil være både praktiske og smarte. Sammen med dine børn kan du bruge den tid, der skal til, for i ro og mag at kigge de virtuelle hylder igennem og finde det tøj, der passer bedst. Skal det være praktisk? Skal det være i en bestemt stil? Skal det være tøj til en særlig lejlighed eller til almindelig hverdagsbrug? På Kidsbrandstore finder man det hele.
Et godt råd, når du vil lave en podcast om et emne som børnetøj og børnemode, er at begrænse dig. Hellere lave flere, lidt kortere podcasts end forsøge at samle al din viden og alle dine budskaber i en enkelt. Undersøgelser viser, at 30 % af befolkningen lytter til podcasts, men det er kun 8 % af den samlede tid, som vi lytter til radio, der bliver brugt på at lytte til podcasts. Det tyder altså på, at vi ikke er så tålmodige, når det gælder podcasts. Interesserer og fanger de ikke, slukker vi og switcher videre til en anden, mens vi måske lettere kan lokkes til at blive hængende, hvis vi lytter til andre former for programmer. Du skal altså være meget bevidst om, hvordan du kommunikerer, og hvordan du vil få dine budskaber om børnetøj og børnemode frem, hvis du for alvor vil fange lyttere til din podcast.
På det felt skiller det at lave en podcast i dag sig ikke for alvor ud fra andre former for kommunikation. Folk har travlt, er utålmodige og vil forkæles, når de modtager kommunikation, og det vil også gælde for dig, når du går i gang med din podcast. Men lykkes du, vil du få et spændende liv med at formidle din viden om børnemode, så vi ønsker dig alt det held, du kan få.